Wykorzystujemy technologię plików cookies zgodnie z regulaminem.

zamknij
Jakie witaminy i minerały należy stosować podczas wypadania włosów?

Poznaj dietę i suplementy chroniące przed wypadaniem i utratą włosów

Piękne, lśniące i zdrowe włosy są bez wątpienia jednym z elementów podkreślających kobiecą urodę. Niestety niejednokrotnie wykazują tendencję do nadmiernego wypadania, co w praktyce okazuje się prawdziwym i trudnym do rozwiązania problemem.

Problem wypadających włosów nie jest jednak tylko domeną kobiet. Ich nadmierna utrata i przedwczesne łysienie stanowi także bolączkę dużej liczby mężczyzn. To powszechny problem wieku średniego. Niestety coraz częściej obserwuje się podobne nieprawidłowości u przedstawicieli młodszego pokolenia. Nie ma jednak sensu bezczynnie siedzieć i przysłowiowo rwać włosy z głowy tylko warto zadbać o siebie, bo sposobów na ograniczenie tego problemów okazuje się całkiem sporo.

Jakie są najczęstsze przyczyny wypadających włosów?

Wypadające włosy stanowią najczęściej następstwo osłabienia ich struktury i wytrzymałości, co znacząco sprzyja nadmiernej łamliwości. Trudno jednak dostrzec jedną konkretną przyczyną. Duża część przypadków stanowi następstwo zmian hormonalnych, które stanowią wynik postępującego procesu starzenia się organizmu. Początek zazwyczaj przypada na okres między 40 a 50 rokiem życia, kiedy to występujące zmiany andro- lub menopauzalne mogą powodować ograniczenie fizjologicznej produkcji hormonów androgennych (w tym również testosteronu, który odgrywa niezwykle istotną rolę u kobiet i mężczyzn).

Część specjalistów wskazuje, że wypadające włosy mogą być objawem konkretnej choroby. Nieprawidłowe funkcjonowanie tarczycy (m.in. choroba Hashimoto), toczeń rumieniowaty bądź zmiany o charakterze depresyjnym (którym niejednokrotnie towarzyszy duży poziom stresu) niejednokrotnie są wymieniane jako domniemane przyczyny wzmożonej utraty włosów i przedwczesnego łysienia. Powyższe problemy mogą występować jednakowo u kobiet i mężczyzn.

Osobną kwestią jest nieprawidłowa pielęgnacja włosów. Źle dobrane kosmetyki, których skład zawiera wiele niekorzystnych i szkodliwych komponentów (np. parabeny, glikole czy oleje silikonowe), mogą okazać się „pomocne” w przerzedzeniu naszej fryzury. Z drugiej strony warto pamiętać, że nie tylko środki kosmetyczne mogą okazać czynnikami ryzyka. Specjaliści wielokrotnie wspominają, że nadmierne wypadanie włosów może być następstwem m.in. ich ciężkiego upięcia, częstego farbowania, wykorzystania niskiej jakości gumek czy nadmiernej ekspozycji na działanie światła słonecznego. Wszystkie te czynniki prowadzą do realnego spadku wytrzymałości włosów i osłabienia ich struktury.

Czy dieta może mieć wpływ na wypadanie włosów?

Nikogo nie powinno zaskoczyć, że odżywianie odgrywa niezwykle istotną rolę dla utrzymania właściwej kondycji włosów. Dzięki zbilansowanej i pełnowartościowej diecie możemy z dużym powodzeniem zapobiec przedwczesnemu łysieniu oraz zapewnić naszej fryzurze odpowiedniej wsparcie. Przekonaj się, które składniki są w pierwszej kolejności najważniejsze dla zdrowych i pięknych włosów.

Witamina A

Nie od dziś wiadomo, że niedobór witaminy A bezpośrednio oddziałuje na zahamowanie rozrostu włosów i sprzyja ich wypadaniu. Co więcej, niedostateczna ilość retinolu i beta-karotenu sprawia, że włosy są nadmiernie przesuszone oraz wykazują wyraźną tendencję do rozdwajania końcówek. Witamina A wspomaga procesy odnowy komórek włosów oraz wzmaga ochronę przed m.in. niekorzystnym oddziaływaniem czynników środowiska (np. wspomnianym nasłonecznieniem) czy toksycznymi zanieczyszczeniami.  Do jej naturalnych źródeł zaliczamy m.in. marchew, paprykę, bataty, suszone morele, migdały oraz masło.

Witaminy B

W skład grupy B wchodzi aż 12 witamin z których połowa wykazuje pozytywne właściwości dla stanu i kondycji włosów.

  • B1 (tiamina) – transportuje energię do komórek skóry oraz współtworzy budujące strukturę włosa aminokwasy.
  • B2 (ryboflawina) – oddziałuje na proces oddychania komórkowego i zwiększa niezbędną energię do rozwoju tkanek włosa.
  • B3 (niacyna) – odpowiada za dobrą kondycję tkanek, które budują łodygi włosa.
  • B5 (kwas pantotenowy) – stymuluje keratynocyty do produkcji białka keratynowego, które jest fundamentalnym budulcem włosów. Dodatkowo wykazuje właściwości protekcyjne dzięki oddziaływaniu na metabolizm kwasów tłuszczowych.
  • B­6 (pirydoksyna) – uczestniczy w wytwarzaniu glukozy, przez co stanowi źródło energii do zagwarantowania mocnego i zdrowego rozrostu kosmków.
  • B7 (biotyna) – bezpośrednio oddziałuje na proces nazywany keratynizacją, który pozytywnie wpływa na grubość i elastyczność włosów oraz zapobiega ich  kruszeniu i wypadaniu.

Witaminy z grupy B możemy dostarczyć z takich produktów jak mleko krowie, grzyby, jajka, soja, banany czy pełnoziarnistego pieczywa.

Witamina C

Do jednej z najważniejszych ról witaminy C należy udział w prawidłowej produkcji białka kolagenowego, które stanowi jeden z najistotniejszych składników włosów (oraz skóry, zębów czy kości). Co więcej, witamina C jest niezwykle silnym przeciwutleniaczem. Dzięki temu ogranicza niekorzystne oddziaływanie stresu oksydacyjnego i zapewnia odpowiednią ochronę przed wolnymi rodnikami tlenowymi. Dla uzupełnienia diety postawmy na acerolę, dziką różę, pietruszkę, czarną porzeczkę, truskawki, jarmuż oraz brukselkę.

Cynk

Wśród licznych składników mineralnych na szczególną uwagę zasługuje cynk. Pierwiastek ten oprócz bezpośredniego oddziaływania na zachowanie prawidłowego stanu włosów i skóry, dodatkowo wykazuje korzystny wpływ na regulację odpowiedniego metabolizmu witaminy A. Co więcej, pomaga w utrzymaniu optymalnego stężenia testosteronu we krwi. Cynk znajdziemy przede wszystkim w ostrygach, zarodkach pszennych, kakao, wątrobie i żółtkach jaj.

Selen

Niejednokrotnie wymieniany w kontekście przeciwdziałania wypadającym włosom i utrzymania ich korzystnej kondycji. Ułatwia regulację pracy tarczycy, wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne i wspomaga cynk w zapewnieniu naszej fryzurze właściwej odporności. Selen pozyskamy w głównej mierze z ryb (tuńczyk i łosoś), a także nasion słonecznika, czosnku, cebuli i drożdży.

Kwasy omega

Nienasycone kwasy tłuszczowe to nie tylko fundament dla właściwego funkcjonowania odporności czy zachowania optymalnego stanu gospodarki lipidowej. Jednym z zadań związków tłuszczowych jest oddziaływanie na procesy regeneracji, co jednoznacznie wpływa na stan skóry głowy i włosów. Ponadto mogą okazać się wartościowym wsparciem dla ograniczenia ryzyka niedotlenienia komórek, co sprzyja postępującemu procesowi starzenia się i sprzyja wypadaniu włosów. Oprócz tego regulują pracę układu krążenia i wspomagają właściwe ukrwienie. Kwasy tłuszczowe można dostarczyć organizmowi m.in. z orzechów, ryb i owoców morza czy niektórych ziaren i nasion.

Czy powinienem sięgnąć po suplementy diety?

Choć powyższe składniki występują w wielu produktach spożywczych, to musimy mieć świadomość ich ograniczonej przyswajalności. Organizm nie jest w stanie pozyskać 100% zawartości składników odżywczych z pożywienia, dlatego jedynie część pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie. W tym celu warto pomyśleć o suplementach diety np. kompleksach witamin i minerałów, które umożliwią niezwykle szybkie dostarczenie odpowiedniej ilości łatwo przyswajalnych form najważniejszych makro- i mikroelementów.

Co w ramach dodatkowego wsparcia?

Oprócz wspomnianych kompleksów witaminowo-mineralnych istnieją też inne i równie skuteczne składniki wspomagające ograniczenie wypadania włosów. W połączeniu ze zróżnicowanym odżywianiem mamy duże szanse na przywrócenie im dawnej kondycji oraz dodatkowo zminimalizować zbędne ryzyko ze strony diety.

Skrzyp polny

Skrzyp stanowi bogate źródło licznych składników aktywnych, które wykazuję niezwykle korzystny wpływ na kondycję włosów. Oprócz witamin (A, B2, B3, B5 i C) zawiera flawonoidy (m.in. antyoksydacyjną kwercetynę), minerały (m.in. krzem, potas, magnez) oraz niezwykle potrzebne kwasy organiczne. Oprócz oddziaływania na zahamowanie wypadania włosów może okazać się pomocny dla przyśpieszenia ich wzrostu.

Preparaty z kolagenem

Tkanka łączna jest podstawowym element strukturalnym skóry. Z kolei włosy stanowią jeden z wytworów skóry, co dość jednoznacznie tłumaczy zasadność stosowania białka kolagenowego. Wykorzystanie preparatów z kolagenem wspomaga odżywianie obumarłych cebulek włosów, sprzyja zachowaniu blasku ich blasku, a także ogranicza rozdwajanie się końcówek.

Oleje tłoczona na zimno

Oleje stanowią świetny i zarazem naturalny sposób na pielęgnację skóry głowy, a także efektywny sposób na wzbogacenie diety o cenne kwasy tłuszczowe. Jako źródło cennych składników antyoksydacyjnych, minerałów i witamin pozwolą zadbać o zachowanie zróżnicowanego odżywiania. Oleje tłoczone na zimno mogą być stosowane jako dodatki do potraw lub środki kosmetyczne, które są polecane do bezpośredniego stosowania na włosy (np. wcierania). Najlepszym wyborem okażą się takie tłuszcze pozyskiwane z:

  • nasion chia,
  • pestek dyni,
  • wiesiołka,
  • nasion konopi,
  • nasion lnu,
  • ziaren sezamu.